آموزش زبان انگلیسی

کانال آموزش زبان انگلیسی بیسفون

آموزش زبان انگلیسی

کانال آموزش زبان انگلیسی بیسفون

در این وبلاگ پیام های ارسالی از شبکه اجتماعی بیسفون ذخیره می‌شود

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

[کانال آموزش زبان بیسفون]

http://bpn.io/gbpn



در مباحث قبلی گرامر, با زمانهای ماضی نقلی ساده و استمراری آشنا شدیم. اکنون به مقایسه این دو زمان و ارایه نکات تکمیلی میپردازیم. به دلیل زیاد بودن نکات, در ۲ پست امروز و فردا آنها را بیان میکنیم.


اولین تفاوت این دو زمان در تعریف آنها نهفته است. در هر دو زمان, فعل در گذشته انجام شده اما در ماضی نقلی ساده, "اثر" آن تا الان باقی مانده اما در ماضی نقلی استمراری, خود فعل تا الان ادامه داشته است.


- You can use the car. I've fixed it.

- میتوانی از ماشین استفاده کنی. من آن را درست کرده ام. (نقلی ساده)


- My hands are dirty. I've been fixing the car.

- دستهایم کثیف است. مشغول درست کردن ماشین هستم. (نقلی استمراری)


همانطور که میبینید در جمله دوم, با آنکه زمان یا مدت شروع فعل مشخص نیست, به جای استفاده از حال استمراری, از ماضی نقلی استمراری استفاده شده است تا نشان دهد که این عمل در گذشته شروع شده و تا الان هم ادامه داشته است. شاید این سوال پیش آید که در زمان حال استمراری هم فعل در گذشته شروع شده است. مثلا در جمله زیر:



- I'm fixing the car.

- من دارم ماشین را درست میکنم (حال استمراری)


وقتی من الان در حال درست کردن ماشین هستم, یعنی شروع تعمیر کردن در گذشته بوده است. پس چرا از ماضی نقلی استمراری استفاده شده است؟

 نکته ای که وجود دارد در مفهومی است که ماضی نقلی استمراری بیان میکند. این زمان, نشان دهنده آن است که زمان شروع کار به اندازه کافی عقبتر از زمان حال بوده است که شما را "مشغول" یا "درگیر" آن کار کرده است. در این جمله, هدف بیان این مفهوم بوده است که شما کاملا مشغول تعمیر کردن ماشین هستید. اما اگر از شما پرسیده شود که مشغول چه کاری هستید, میتوانید از حال استمراری استفاده کنید.



نکته۱) اگر بخواهیم در مورد مدت زمانی که یک فعل در حال انجام است صحبت یا سوال کنیم, از ماضی نقلی استمراری استفاده میکنیم که معمولا با "How long" (چه مدت است) شروع میشود:


- How long have you been working on the project?


- چه مدت است که روی پروژه کار میکنید؟



نکته۲) اگر بخواهیم در مورد تعداد دفعات و یا میزان حجمی که یک کار انجام پذیرفته است سوال بپرسیم از ماضی نقلی استفاده میکنیم که معمولا با

 "How much", "How many", "How many times" 

پرسیده میشود:


- How many pages of that book have you read?

- چند صفحه از آن کتاب را خوانده ای؟


دقت کنید که عمل خواندن در گذشته انجام شده است اما اثر آن (تعداد صفحات خوانده شده) تا اکنون ادامه دارد. به همین دلیل به جای زمان گذشته, از ماضی نقلی استفاده کردیم.



نکته۳) همانطور که در مبحث زمانهای دیگر بیان شد, بعضی از افعال حالت استمراری ندارند و در نتیجه این افعال را با ماضی نقلی استمراری به کار نمیبریم و از ماضی نقلی ساده استفاده میکنیم:


- I have known about it for a long time.

- من مدت زمان زیادی است که از این (موضوع) آگاه هستم.



نکته۴) در بعضی موارد تفاوت گرامری بین این دو زمان نیست و عامل تعیین کننده در انتخاب بین این دو زمان, مفهوم مد نظر گوینده است:


- I have waited for half an hour.

- I have been waiting for half an hour.

- من نیم ساعت است که منتظر هستم.


از نظر گرامری هر دو جمله درست میباشند.

 فرض کنید شما با کسی قرار داشته اید و نیم ساعت از زمان قرار گذشته است و دوست شما هنوز نیامده است. شما از این تاخیر ناراحت و عصبانی هستید. با او تماس میگیرید و با حالتی ناراحت و عصبانی میگویید: "من نیم ساعته که منتظرم". در این حالت از ماضی نقلی استمراری استفاده میکنید:


- I've been waiting for half an hour.

در ماضی نقلی استمراری, تاکید بر روی خود فعل و مدت زمان انجام آن است تا اثر آن.

  • ۹۴/۰۵/۲۸
  • محمود از گیلان

نظرات (۳)

Hi.it was very useful and precise. thanks  a lot
خداروشکر یجا خیلی واضح و خوب توضیح داده شده.ممنونم

Veryyyyyyyy useful

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی